کد مطلب:25447
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
در داستان موسي و خضر كشتن توسط خضر قصاص قبل از جنايت است؟ آيا به دليل اين كه كودك در آينده براي جامعه مشكل ساز است، جوازي براي كشتن او محسوب شده است؟
در اين مورد مفسران دو توجيه ذكر كرده اند:
1ـ اين جوان كه كشته شد، حتماً بالغ بوده و مرتد و يا حتي مفسد بوده و به اين ترتيب به خاطر اعمال فعليش جايز القتل بوده است. اگر خضر در كار خود استناد به جنايات او در آينده مي كند، به خاطر آن است كه مي خواهد بگويد اين جنايتكار نه تنها فعلاً مشغول به اين كار است، بلكه در آينده نيز جنايت هاي بزرگ تري را مرتكب خواهد شد، پس كشتن او طبق موازين شرع به سبب اعمال فعليش جايز بوده است.
2ـ ما دو نظام داريم: نظام تشريع و نظام تكوين.
خدا گروهي را مأمور پياده كردن نظام تشريع كرده و گروهي از فرشتگان يا بعضي از انسانها (همچون خضر) را مأمور پياده كردن نظام تكوين مي نمايد. از نظر نظام تكوين الهي هيچ مانعي ندارد كه خداوند حتي كودك نابالغي را گرفتار حا دثه اي كند و در آن حادثه جان بسپارد، چرا كه وجودش در آينده ممكن است خطرات بزرگي به بار آورد و يا به دليل بسيار ديگري كه انسان ها در كودكي يا نوجواني به صورت هاي مختلف مانند تصادف، غرق شدن و... از دنيا مي روند، يا مثلاً مانعي ندارد خداوند مرا امروز به بيماري سختي گرفتار كند، به طوري كه نتوانم از خانه بيرون بروم، چرا كه ميداند اگر از خانه بيرون روم، حادثة خطرناكي پيش خواهد آمد و مرا لايق اين ميداند كه از خطر برهاند. خضر با صراحت اين حقيقت را بيان كرد و گفت: ما فعلته عن امري؛ من هرگز از پيش خود اين كار را انجام ندادم. بلكه درست طبق يك برنامة الهي و ظابطه و خطي كه به من داده شده است، گام بر مي دارم.
در واقع در اين جا حضرت خضر، مأمور خداوند بود، مانند عزرائيل يا يك ماشين يا زمينلرزه.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.